Автор Тема: Вредно ли е училището?  (Прочетена 218 пъти)

Неактивен jasmin

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Публикации: 121
  • Karma: +3/-0
  • Пол: Жена
    • Профил
Вредно ли е училището?
« -: 22 март 2019 07:46:57, петък »
Пиша тази тема под надслов Вредно ли е училището, след като из нета попаднах на материал, в който бяха изразени възгледи колко е вредно и как трябва реформа, но не каква да е, а такава, която да доведе до затъпяване. Имам предвид това всеки да учи едва ли не каквото си иска, защото нали не всеки математик или физик ще става, следователно що да се мъчи да учи такива неща.

По признания на автора на материала, той самият е бил не точно фен на училището, а е учил, защото имал строг баща. Та бил любознателен, но не обичал училището. Сигурно затова и предлаганите реформи от въпросния човек, според мен биха довели единствено до масово затъпяване и на без това затъпяващите подрастващи.

Единственото, с което се съгласих от всичко написано, се обобщава в идеята, че старата система за обучение не просто плаче, а направо си орерава за нова. Но не в посока на намаляване на изучавания материал и не в посока всеки сам да си избира какво и дали да учи. Със сигурност и не в посока на премахване на оценяването.

Такива експерименти са правени в миналото и резултатите са трагични. Интелектът на децата, учили на посочения "самотек-обучение" закърнява и те се справят много по-зле с основни неща сравнено с връстниците им, карали по общата гадна и неприятна стара школа на обучение. За трагичните резултати има причина и тя е, че което не се ползва, то закърнява. Като не се ползва примерно математиката, защото не се удава и детето явно математик няма да става, следва закърняване на цяла поредица от съпътстващи математиката логически умения. Т.е. дори да не се удава математиката, е грешка тя да се изключва от образователния процес. Това е само примерно. Със същата сила важи изключването на кой да е предмет от програмата.

Реформи в училището са нужни, но какви трябва да бъдат те? Според мен трябва да са следните:

1. Увеличаване на заплатите на учителите, съпроводено от подобряване на подбора.

2. Въвеждане и в България училището да е като в някои чужди държави на пълен пансион за децата. На 15 септември детето си стяга багажа, влиза в учебното заведение, получава гардероб и легло и се вижда с родителите си чак на края на учебната година. Така се избягва ситуацията, при която детето се спира от родители да посещава учебното заведение. Или пък родителите разправят на детето си по 15 пъти на ден: "Ти сега няма да ставаш математик, художник, музикант и прочие, така че хич и не се мъчи да учиш по тези предмети". Или обратното, някакви свръхамбиционзи родители може да създадат нещо ала авторът на материала, който ме вдъхнови да пиша по темата. За да има максимален ефект, учителите трябва да имат доста права (без право на насилие над детето, вкл. без право на биене). Чрез откъсването от семейството ползата за детето е следната- позволява се редовно и качествено проследявано обучение, а също и пълен контрол над възпитанието на децата от хора, които са подготвени за това. Като се има предвид колко деца са с изтървано (или направо липсващо) възпитание от техните родители, друг начин да се реши проблемът поне аз не виждам.

3. За преписване от страна на ученици да се въведе обществено полезен труд за ученика. Като премете и премие безплатно два месеца центъра на града и следващият път ще учи.

4. По отношение на учебния материал, съм ЗА да се прекрати практиката учебници да се пишат за пари от некадърници. Крайният тест трябва да са 10 ученика. Ако прочетат предложения учебник и не са в състояние да се справят с материала, за мен лично на автора на учебника му се полага глоба, че им загубил времето.

5. Нито един учебен предмет не трябва да е свободно избираем, освен това какъв чужд език да се изучава, като трябва да има възможност за обучение в повече от един чужд език, до колкото съвременните условия са такива, че често пъти владеенето на само един чужд език е нищо.

6. Такива неща като вероучение и прочие никога не трябва да влизат под никаква форма в училищата. Който иска да си вярва, да го прави извън учебното заведение.

Такива неща си мисля аз. А според вас как стои въпросът и какви според вас трябва да са реформите в образователната система?
„Не можеш да убедиш в нещо един вярващ, защото тяхната религия не се основава върху доказателства, а върху дълбоко втълпена нужда да се вярва.“ Карл Сейгън

Неактивен atheism

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 52
  • Karma: +4/-0
    • Профил
    • Атеизъм
Re: Вредно ли е училището?
« Отговор #1 -: 23 март 2019 07:45:16, събота »
По-вредно е без училище, отколкото с него.
Теология
Това е като да си в една тъмна стая и да търсиш една черна котка, която не е там, и освен това да викаш "Намерих я!", за да убедиш другите, че си я намерил.

Неактивен wind

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 41
  • Karma: +1/-0
    • Профил
Re: Вредно ли е училището?
« Отговор #2 -: 7 април 2019 08:07:50, неделя »
По-вредно е без училище, отколкото с него.

Споделям това мнение. Но мнозина гледат на ученето като на особен вид мъчение, създаден специално, за да е гадно.  [yes]

Неактивен ianna

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 18
  • Karma: +0/-0
    • Профил
Re: Вредно ли е училището?
« Отговор #3 -: 11 април 2019 08:26:45, четвъртък »
Хубаво предложение, но като че ли няма желание у нас да има реален напредък в сферата на образованието.

Неактивен Валсо

  • Атеисти
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 53
  • Karma: +2/-0
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Вредно ли е училището?
« Отговор #4 -: 22 февруари 2020 13:15:42, събота »
2. На 15 септември детето си стяга багажа, влиза в учебното заведение, получава гардероб и легло и се вижда с родителите си чак на края на учебната година. Така се избягва ситуацията, при която детето се спира от родители да посещава учебното заведение.
5. Нито един учебен предмет не трябва да е свободно избираем...

3. За преписване от страна на ученици да се въведе обществено полезен труд за ученика. Като премете и премие безплатно два месеца центъра на града и следващият път ще учи.
4. По отношение на учебния материал, съм ЗА да се прекрати практиката учебници да се пишат за пари от некадърници. Крайният тест трябва да са 10 ученика. Ако прочетат предложения учебник и не са в състояние да се справят с материала, за мен лично на автора на учебника му се полага глоба, че им загубил времето.
6. Такива неща като вероучение и прочие никога не трябва да влизат под никаква форма в училищата. Който иска да си вярва, да го прави извън учебното заведение.
Причината да сложа №2 и №5 заедно в цитата е, че отговорът ми за тях е един и същ: аз, ако съм родител (но не съм), не бих искал детето ми да посещава религиозни часове, поне докато не навърши американското пълнолетие и не стане способно само да прави изборите си, както и да разбира последствията от тях. Като стане пълнолетно, ако иска и в Семинарията да се запише, аз няма да го спра. И ако нито един предмет не е свободен за избиране, а религиозните ла*на вкарат вероучение в учебните програми, защото нас никой не ни пита дали сме съгласни, а си го налагат директно, както се всичко останало от правителството, това ще означава, че приемам да бъде промиван мозъка на детето ми и да му бъде отнета свободната воля и личността му още, докато е малко и го превръща в безмозъчна овца. А за мен религията е престъпление срещу човечеството и няма да стоя със скръстени ръце, докато това се случва с моето дете.

Относно №3 - няма да накараш едно дете да учи с наказания. Просто няма да стане. Казвам го от личен опит. Само ще го накараш да намрази училището още повече. Ако искаш да го накараш да научи нещо, трябва да намериш начин да го накараш да хареса дадения предмет. Ако трябва да ползваш индивидуален подход, колкото и скъпо да е това, по-добре така, отколкото да наредиш 20 деца, всяко едно от които мрази училището. Допреди техникума аз мразех литературата. В техникума обаче имах 3 причини да харесвам литературата и да искам да я уча: първите 2 причини бяха големи и се намираха върху младата и по онова време 20-и-няколко годишна секси учителка, която бяха назначили, а ние повечето бяхме на 14-15 години. И не бях само аз. Понеже в класа бяхме 26 момчета и 1 момиче, няма нужда да ти обяснявам защо всичките 26 момчета с желание се засилвахме към кабинета по литература, когато дойдеше времето за тези 4 учебни часа. Третата причина беше следващият учител, когото назначиха след нея. Той беше млад мъж, може би към 30-те години, който обаче винаги успяваше да намери обща почва с нас, за да ни направи урока интересен. Не знам как успяваше, но го правеше. Нямаше час по литература, който да сме пропуснали. Всеки петък имахме специално "третиране" от негова страна - вместо да ни държи в гадния и задушен кабинет, ни водеше в едно бистро наблизо, където на по чаша бира или безалкохолно провеждаше урока и четяхме я "Под игото", я друго, докъдето бяхме стигнали по учебника или пък обсъждахме някой от предишните уроци и автори.
Друг начин, макар и в този случай самият урок да ни беше интересна тема, е по биология. Малко от нас харесваха този предмет, освен онези, на които им беше в кръвта афинитетът към медицината. Но когато дойде урокът за женската полова система, всички си бяхме научили урока до последната буква и това беше единственият урок по биология, на който всичките 26 момчета изкарахме шестици. Имаше и един друг, на който 6-7 от нас също изкараха шестици и той беше за мъжката полова система. Сама се сещай защо... В техникум с около 1200 момчета и 30-40 момичета, когато хормоните бушуват с пълна сила, то няма и как да е другояче... :D :D
Та, след малкото лирично отклонение с биологията, да се върна на темата.
Относно №6 - права си, не трябва. Но текущият диктатор е религиозен и не спира да харчи милиони за църкви, при положение, че Църквата разполага с милиарди и може сама да се издържа и нямам и капка съмнение, че ако тя поиска да се въведе вероучение, той ще го направи, при това задължително. То това вече се е случило в Кюстендил...

Неактивен jasmin

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Публикации: 121
  • Karma: +3/-0
  • Пол: Жена
    • Профил
Re: Вредно ли е училището?
« Отговор #5 -: 22 февруари 2020 14:53:04, събота »
Като съм го писала, съм изхождала от идеята, че училището задължително трябва да е светско, т.е. религията няма никакво място вътре дори като свободно избираем час.

Номер 3 касае преписването, а не карането на сила да учи. Като не може да учи, значи оценка слаб 2. А не хем не иска да учи, хем иска високи оценки като преписва.

Преписването е голям проблем. Както и купуването на оценки и на дипломи. Накрая излиза едно подобие на безмозъчно мекотело, което започва да вреди на обществото със своята некадърност.

Представи си хирург, взел си изпита с преписване, какво ще натвори? Виждала съм такава карикатура- един професор тъкмо влиза да го оперират. А физиономията му е мъртвешка и казва на хирурга - "теб те познах, аз ти позволих да преписваш." или нещо от сорта беше.

А архитект, чиято сграда ще падне при първото земетресение? Юрист, който се намърдва с връзки да пише закони, при условие, че грам идея си няма от право? Счетоводител, който не разбира от счетоводство и набутва клиентите си със стотици хиляди левове глоби? И т.н.

Дали тези горе-изброените (без да претендирам, че съм обхванала всички възможни) ще са преписвачи или ще са с купени дипломи, то те са явни некадърници, упражняващи професии, които са отговорни, по безотговорен и некадърен начин. Това е проблем.

По-добре честно изкарана двойка и да си повтаря класа, отколкото да преписва, да си купува оценки и да се разминава безнаказано. Затова съм твърдо ЗА всяка такава форма на преписване и на купуване на оценки да се наказва строго по реда на виновните. В противен случай в бъдеще ще плащат невинни за чуждата некадърност и малоумие.
„Не можеш да убедиш в нещо един вярващ, защото тяхната религия не се основава върху доказателства, а върху дълбоко втълпена нужда да се вярва.“ Карл Сейгън

Неактивен Валсо

  • Атеисти
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 53
  • Karma: +2/-0
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Вредно ли е училището?
« Отговор #6 -: 22 февруари 2020 16:34:09, събота »
Щом преписва, значи не иска да учи. А щом не иска да учи, значи не му е интересно и трябва да се намери начин да му стане интересно. Защото не може да преподаваш с методи от средновековието и да очакваш, че дете на 20-ти или 21-ви век ще иска да учи по тези методи.

Неактивен jasmin

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Публикации: 121
  • Karma: +3/-0
  • Пол: Жена
    • Профил
Re: Вредно ли е училището?
« Отговор #7 -: 22 февруари 2020 19:11:58, събота »
 "Не иска да учи, защото му е скучно " не е единственият възможен мотив на преписването. По-вероятни са : "по-лесно е да препиша", "мързи ме", "четох, но се оказа, че умствено не се справям с урока" и още много други.

Общото между всички тях обаче несъмнено е едно: нечестно и непочтено поведение да се препише и отказ да се поеме отговорност за направения избор да не се учи.

Преписването е лъжа за реалното състояние на интелекта. Срещу него се получава незаслужена оценка. Срещу тази незаслужена оценка се получава незаслужена диплома. Ако човекът е метач, ок, ами ако е хирург? Примерно. По-добре, която и от причините за поведението му да преписва да е била, човекът да си понесе последствията и да стане не хирург, а нещо друго, което отговаря на нивото му.

Примерно, аз не харесвам икономика, но я завърших, за да си подсигуря препитание и завърших не с преписване, независимо, че не я харесвам. А после завърших още 2 висши, да си угодя на харесването. Считам, че съм постъпила правилно, защото работейки в счетоводна къща като специалист с контролни функции ЧР, съм давала най-доброто, което съм учила. А ако бях преписвала, нямаше да е същото.
„Не можеш да убедиш в нещо един вярващ, защото тяхната религия не се основава върху доказателства, а върху дълбоко втълпена нужда да се вярва.“ Карл Сейгън

Неактивен Валсо

  • Атеисти
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 53
  • Karma: +2/-0
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Вредно ли е училището?
« Отговор #8 -: 22 февруари 2020 19:40:46, събота »
Ако беше преписвала, сега щеше да си министър на икономиката у нас.